30 octombrie 2013

Nunta Nepaleza - Ziua 1

De patru ori miresa intr-un an e prea mult, dar nu si atunci cind de patru ori esti mireasa impreuna cu acelasi mire. Sa depanam evenimentele pe rind.

Prima data m-am simtit mireasa in Chisinau, Moldova.


Dupa ce ne-am intors din Moldova in Nepal, au urmat pregatirile pentru nunta nepaleza. 

Pentru a intelege traditiile nuntilor nepaleze, e necesar de mentionat urmatoarele:
in Nepal sunt sute de caste budiste si hindu, si fiecare bordei e cu obiceiul sau. Nuntile, la fel, sunt diferite in dependenta de casta (diviziune sau clasificare sociala artificiala). 

Daca te nasti intr-o casta nu ai dreptul sa imigrezi in alta. La fel, casatoriile intre caste, deobicei, nu sunt binevenite. In prezent, sistemul de caste nu e atit de rigid precum a fost in trecut. Sunt persoane din caste foarte joase cu venituri foarte mari, si viceversa. In aceste conditii, cind banii joaca un rol foarte important in clasificarea sociala, sistemul de caste nu prea are sens, si casatoriile inter-cast nu mai sunt o raritate.

De exemplu, in casta hindi Paudel, invitatii la nuta trebuie sa spele picioarele mirelor. Iar rudele apropiate chiar trebuie sa guste din apa cu care au fost spalate picioarele, (se zice ca aduce noroc). Poza e facuta de mine si personal am urmarit toate ritualele, care au durat aproximativ 7 ore. 



Noi am avut nunta nepaleza in stil Bajracharya (dar foarte simplificat), deoarece eu sunt straina. Adica nunta mai trebuia sa dureze vreo citeva zile si in familia miresei, dar datorita unor motive lesne de inteles, aceasta parte a ritualurilor a fost omisa. 

Sotul meu este din casta Bajracharya a poporului Newar (trib de origine tibeto-burmana, care sunt bastinasii din valea Kathmandu). Aceasta casta este de preoti budisti, si sotul meu ar trebui sa fie preot in vajrayana budhism, si eu la rindul meu trebuia sa fiu "maicuta" sau "guru ma", dar nu mi-a fost norocul. 

Ziua 1

Conform traditiilor vedice (traditiilor astrologice vechi hindu), un cuplu se poate casatori atunci cind are confirmarea de la astrolog. Adica te poti casatori si fara aceasta aprobare, dar aici astrologie e in voga de mii de ani, si chiar daca cuplurile sunt doar intr-o relatie incepatoare, obisnuies sa mearga la astrolog sa verifice compatibilitatea. 

Pentru a obtine aceasta confirmare e nevoie de harta astrologica (natal chart) a mirelui si a miresei. La fel, data nuntii nu ti-o alegi singur (ca in alte parti ale lumii), dar este aleasa de astrolog in asa fel incit sa fie favorabila pentru ambii, si sa fie cu noroc. Data, ora si minuta se stabileste cu precizie, asa incit noua ne-a picat 30 august 9:02 dimineata, atunci cind cel mai importat ritual trebuie sa aiba loc. 

Unora le pica si la miez de noapte, sau pe la 3-4 dimineata. Noi am fost mai norocosi in acest sens.

Pregatirile au inceput de la 6 dimineata. 


Sari (rochie in stil indian), bluza (din orgonza, care te deranjeaza si irita pielea), foarte incomod, dar de rabdat trebuie.

Mama mirelui pregateste locul unde va avea loc ritualul de "binevenire" a miresei.


In prima zi au venit cele mai apropiate rude (vreo 80 - 100 oameni). Nunta a fost organizata intr-un cort improvizat in orgada casei mirelui. Mincarea se pregatea pe loc, in alt cort.


Dupa acest ritual de binevenire, care a inceput pe la 7:30 dimineata, am mers in cort pentru celelalte rituale. In drum spre cort, sora mirelui imi matura calea, alta ruda turna apa dintr-un ulcioras, iar mama soacra ma ajuta sa tin o cheie veche, iar mie imi era frica sa nu ma rostogolesc in sari (pentru ca imi era greu sa pasesc).


Dupa ce am ajuns in cort, ne-am asezat in pozitie de meditatie, aproape lotus, si ne-am pus pe aruncat floricele la diferite zeitati. In poza de mai jos e preotul ceremoniei cu toate atributele necesare. 


In casta Bajracharya, eu (in calitatea de mireaza) am impartit tuturor invitatilor nuci areca.


Dupa ce am impartit nucusoare, am aprins betisoare, lumnari, am desenat tot felul de mandale, am aruncat floricele. Yemini, sora lui Bipu, a stat sa ma ajute. 


Apoi ne-au varsat floricele in cap.


Momentul Tilaka ( in nepal numinduse Teeka) este subtanta ceea rosie care se pune in frunte cu ocazia diferitor evenimente. 


Momentul Mala (gherlanda de flori sau iarba), semnifica alegerea binevola a sotului.


Apoi, dupa ce am pus eu malla, e rindul lui Bipu. Anume acest moment trebuie sa se intimple la 9:02, adica ora si minuta prezisa de astrolog.


Ambele mame.




Oferirea cadourilor de catre invitati.


Apoi a fost adus un platou cu 108 tipuri de gustari sau snaks. Inainte de a gusta din toate, a trebuit sa oferim cite o mica parte din fiecare snack divinitatilor. Dupa ce am facut acest lucru, am gustat din fiecare snack.
Apopo, daca observati pe platou este o coptura in forma de 2 pasari. Noi a trebuit sa le decapitam in acelasi moment, adica sa le muscam capetele si sa le mincam.


Apoi farfuria cu gustari trebuie dusa la cel mai apropiat copac, si anume la ficus religiosa - peepal tree (care in Nepal si India e considerat un copac sfint - defapt, se spune ca Budha a meditat in umba acestui gen de copac) de catre fratele mai mic a mirelui. Daca nu are frate, atunci var, principalul sa fie mai mic si necasatorit. Persoana care duce platoul nu trebuie sa vorbeasca pina ajunge la destinatie - adica la copac, si nici sa se intoarca inapoi, nici macar cu privirea.


Pe la orele 11:30 a urma pauza de prinz.


Dupa prinz, eu mi-am schimbat hainele, si a urmat urmatoarea sesiune de ritualuri. 

Eu impreuna cu mama.


Conform traditiilor, barbatii se socializeaza intre ei, si femeile la fel.





Dupa o mica pauza, au continuat traditiile. Intr-o linie au fost asezati: mirii, parintii, rudele apropiate a miresei si a tatalui mirelui. Apoi rudele mamei mirelui au ublat pe la fiecare si ne-au dat floricele, yogurt, ou fiert de rata si peste uscat. Adica de exemplu sora mamei mirelui a venit la nuta cu vreao 15 oua fierte de rata, 15 pesti uscati, flori si un castron de youghurt.


In poza de mai jos, se poate vedea pestele uscat despre care am mentionat mai sus. Plus la oua si peste, fiecare ruda a mamei, ne toarna cite putina Ela (samagon).


Dupa un timp, fiecare din noi aduna in farfurie o cantitate impunatoare de oua  si peste.


Dupa acesta, urmeaza inminarea plicurilor miresei, in schimb eu trebuie sa le dau bomboane.


Spre seara la 5 pm, ceremonia a luat sfirsit. 




In ziua 2 am fost la templu Vajrayana pentru o rugaciune si binecuvintare, iar in ziua a 3 a avut loc petrecerea la restaurant.

Cu detalii despre celelalte zile voi reveni in zilele urmatoare.


Niciun comentariu: